Succesvolle schoenenformule investeert met de ‘Leerschool’ bewust in ontwikkeling

Anita van Doorn (Manager HR) en Gonny Tijink (Opleidingscoördinator) zijn overtuigd: ‘Een goed opgeleide medewerker staat met veel meer enthousiasme, zelfvertrouwen en betrokkenheid in de winkel. Meer weten van je vak is leuk!’

Door Cick Geers

Kortgeleden startten de medewerkers van vanHaren met de nieuwe manier van ontwikkelen; de reeds bestaande vanHaren Leerschool werd, na grondige inventarisatie door Ronald Bangma (opleidingskundige en partner bij Retailtraining), aangevuld met een online leeromgeving en krachtige workshops.

 

vanHaren Den Bosch

Anita van Doorn: ’Ons bedrijf kent ongeveer 1400 medewerkers verdeeld over 145 filialen. Tot op heden werd maar een klein deel van onze mensen getraind in de vanHaren Leerschool. De overigen kregen hun kennis via opleidingsboekjes overgedragen in de winkel. Die overdracht schoot er met name in de drukke perioden nog weleens bij in. Om nog maar niet te spreken van het enthousiasme dat je maar moeilijk krijgt van leren vanuit een boekje. Wij vonden het erg belangrijk dat de Leerschool echt voor iedere medewerker toegankelijk zou worden. Iedereen binnen van Haren verdient het immers om zich optimaal te kunnen ontwikkelen!’

Gonny Tijink vult aan: ‘Samen met collega opleidingscoördinator Esther de Graaf en Ronald Bangma van Retailtraining hebben we een strategisch plan opgezet voor de komende jaren. Uit gesprekken met alle stakeholders kwam de wens voor een nieuwe manier van opleiden naar boven. De vernieuwde vanHaren Leerschool bestaat nu uit drie elementen: een online leeromgeving voorzien van interessante video’s en opdrachten, krachtige kortdurende workshops ter verdieping van het online deel en het toepassen van de kennis op de werkvloer waarbij tegelijkertijd ruimte is voor reflectie.’ De deelnemende medewerkers van vanHaren zijn zonder uitzondering enthousiast over het opleidingsprogramma. Zij ervaren de nieuwe Leerschool als maatwerk, interessant en leuk om te doen. Volgens Anita van Doorn en Gonny Tijink is ‘reflectie’ het sterke punt van de nieuwe Leerschool. ‘Daar waar eerder enigszins passief kennis opgedaan werd, is de nieuwe Leerschool echt een actief traject: de Leerschool is van, voor en door onze medewerkers. De combinatie online, workshop en werkvloer is verfrissend, motiverend en verrassend. Omdat onze medewerkers er op de werkvloer zo actief mee bezig zijn, dragen zij zelf ook weer onderwerpen aan die aan de orde kunnen komen in de Leerschool. Ze helpen elkaar en dat vergroot de betrokkenheid’.

Anita van Doorn geeft aan dat juist in deze tijd, waarin een aantal retailers het niet gemakkelijk heeft, investeren in opleiden een ‘must’ is. ‘Retail is een supersnelle business, de online mogelijkheden rukken op, de consument is kritischer dan ooit en wil geïnspireerd en geprikkeld worden. Bij vanHaren vinden we het belangrijk dat onze medewerkers zich realiseren dat zij het zijn die daarin het verschil kunnen maken! Wij, als werkgever, moeten hen daarbij de tools aanreiken om dat te kunnen realiseren. Samen met de professionals van Retailtraining hebben we die tool nu gevonden in de nieuwe vanHaren Leerschool!’