Kampeer- en Outdoorretailer investeert met succes in medewerkers

‘Elkaar blij maken, inspireren en verrassen. Daar staan we voor bij Vrijbuiter!’ Voor Joost Rietjens, HR Manager, is het duidelijk. Goed opgeleide medewerkers zijn niet alleen een aanwinst voor de resultaten van het bedrijf, maar ook voor de klanten en de collega’s.

door Cick Geers

Sinds 2014 werkt Vrijbuiter samen met Triple Blended aan een ontwikkelprogramma voor alle medewerkers. Joost: ‘Vrijbuiter is echt een seizoensbedrijf. Door het jaar heen hebben we in onze 5 vestigingen, webshop en het distributiecentrum 200 medewerkers aan het werk. Tijdens het hoogseizoen verdubbelt dat aantal met gemak’. Voorafgaand aan de samenwerking met Triple Blended deed het bedrijf niets aan opleiding. ‘Nou ja, niets, laat ik zeggen: nauwelijks iets. In ieder geval onvoldoende en op een manier die niet voldoende efficiënt was’. Vrijbuiter koppelde de 200 seizoenskrachten elk aan een vaste collega, die hen de kneepjes van het vak moesten leren. ‘Maar wisten die vaste krachten eigenlijk wel wat wij wilden dat zij aan kennis zouden doorgeven?’, vervolgt de HR Manager zijn verhaal.
Samen met de opleidingskundige van Triple Blended, Ronald Bangma, werd een plan opgesteld om meer kennis op te bouwen en de verkoopvaardigheden van de medewerkers te verbeteren. Daarmee was de geboorte van de Vrijbuiter Academy een feit. Binnen de Vrijbuiter Academy wordt inmiddels een dertigtal trainingen aangeboden. ‘De mix tussen klassikaal opleiden, e-learning en training op de werkvloer is een uitstekende gebleken’, vertelt Joost Rietjens. ‘Iedere nieuwe medewerker volgt nu verplicht zes trainingen; deze zes zijn gericht op introductie in het bedrijf, klantgerichtheid en specifiek op de afdeling.

Daarnaast staat het onze medewerkers vrij om ook één (of meer) van de trainingen te volgen die niet direct op hun afdeling betrekking heeft. We hebben gemerkt dat hier enorm veel belangstelling voor bestaat. Onze mensen ontwikkelen zich dus heel breed en dat is een absolute meerwaarde! We zien het resultaat in de winkel: het klantcontact verloopt spontaner, de medewerkers zijn zelfverzekerder en vinden het leuk om meer kennis van zaken te hebben.’
Voor de medewerkers betekent het brede scala aan trainingen dat zij niet alleen zelf kunnen groeien en ontwikkelen maar ook mee kunnen met de groei die Vrijbuiter doormaakt. De werkwijze van vroeger, het koppelen van nieuwe medewerkers aan ervaren krachten, is overigens niet geheel verloren gegaan. Joost: ‘We hebben het voorstel van Triple Blended gevolgd: Onder de medewerkers zijn interne trainers geworven die zijn voorzien van de nodige trainersvaardigheden om hun collega’s te gaan opleiden. Een gouden greep: de trainers zien het als een extra dimensie aan hun dienstverband bij Vrijbuiter en de collega’s ervaren het als heel vertrouwd om door een collega, die van de hoed en de rand in de winkel weet, getraind te worden’.

Joost Rietjens is duidelijk enthousiast over de samenwerking met Triple Blended. ‘ In onze zoektocht naar een geschikt trainingsbureau hebben we veel bureaus gesproken. Uitzonderingen daargelaten hebben ze stuk voor stuk de kennis in huis om een training te verzorgen. Maar bij een succesvolle samenwerking komt er meer kijken. Je moet de klik met elkaar hebben, hetzelfde voelen. Bij Triple Blended vielen we direct voor het ongelooflijke en niet aflatend enthousiasme dat zij lieten en laten zien. Wat dat betreft is Triple Blended een prima combinatie met Vrijbuiter; we blijven elkaar blij maken, inspireren en verrassen!’