Training haalde het beste uit het team naar voren

‘Trainen hoefde voor mij eigenlijk niet zo. Mijn winkels deden het prima; ik had een hecht en enthousiast team in elk van mijn zes winkels staan. Waarom zou ik in vredesnaam moeten investeren in trainingen’? Agnes Kamp, onderneemster en eigenaresse van Outfit (damesmodewinkels, gevestigd in Noord-Nederland, red.) lacht wanneer ze de zinnen uitspreekt. Inmiddels denkt ze er iets genuanceerder over. Het trainingstraject heeft mooie resultaten laten zien.

 

door Cick Geers

Outfit kenmerkt zich door de bijzondere combinatie van merken in de winkel. Van Vero Moda tot Nikkie Plessen, van Geisha tot Inner Calm, van basic tot uitgesproken. En dat slaat aan. ‘We hebben echt een keur aan kleding en accessoires in onze winkels. Onze klantenkring is dan ook een mix van modebewuste vrouwen uit verschillende leeftijdscategorieën’, vertelt Agnes enthousiast. Agnes startte in 1991 met de overname van de winkel waar ze destijds werkte. ‘Ik ben begonnen zoals zovelen in de retail, denk ik. Ik werkte ergens en dacht: dit kan ik beter!’, gaat de vriendelijke onderneemster verder. In de ruim 26 jaar dat ze zelfstandig ondernemer is, heeft Agnes het bedrijf laten groeien naar zes filialen in Noord-Nederland. De Outfitfamilie, zoals Agnes haar medewerksters liefkozend noemt, bestaat inmiddels uit 25 personeelsleden.

Het team van Outfit

Op een dag maakte Agnes kennis met Maria Boelens van Retailtraining. Ze raakten aan de praat over het ondernemerschap, het bon-bedrag per klant en klantvriendelijkheid. Maria wist Agnes te overtuigen dat er nog meer uit haar winkels te halen zou zijn. Mysteryshops toonden aan waar de verbeterpunten lagen. ‘Mijn ogen gingen daardoor open. Ik was tot op dat moment eigenlijk voornamelijk bezig met de ‘ondernemerskant’ van het bedrijf. Boekhouding, inkoop, personeel…. Ik was ervan overtuigd dat als ik nog ergens winst zou kunnen behalen, dat die winst dáár zou liggen en niet op de werkvloer. De winkels draaiden immers goed en de meiden deden het stuk voor stuk prima. Aan verbeteren op dat gebied dacht ik niet’, gaat Agnes verder. ‘Maar die mysteryshops… die maakten veel duidelijk’.

Op basis van ‘no cure, less pay’ ging Agnes Kamp in zee met Retailtraining. ‘We organiseerden een introductie-ochtend voor alle medewerksters. Ik heb ze in mijn eigen woorden uitgelegd waarom ik deze uitdaging aan wilde gaan. En dat ik heel graag wilde dat ze deze reis samen met mij zouden afleggen’. De medewerksters reageerden positief en het trainingstraject ging van start. Theoriesessies, verkooptrainingen buiten werktijd en ‘coaching on the job’ in de winkel vormden de basis voor het proces dat zou gaan leiden tot een verhoging van het bonbedrag per klant. ‘Naarmate de tijd verstreek kwam het resultaat’, vertelt Agnes. ‘We zagen niet alleen een verhoging van de besteding per klant, maar ook als team veranderde er wat’. Wat Agnes dacht dat niet beter kon, bleek toch te gebeuren: het team werd nog hechter en de onderlinge communicatie verbeterde. De structuur en de samenhang in het bedrijf werden duidelijker. Dit leidde tot nog meer enthousiasme van de medewerksters en een verhoging van de omzet. ‘De betrokkenheid van mijn meiden is enorm. Ik weet zeker dat dit invloed heeft op het succes van de winkels. We zien resultaat van onze inspanningen, dat maakt dat je doorgaat en elkaar blijft motiveren’.

Voor Agnes zelf was vooral het ‘coaching on the job’-gedeelte erg interessant. De onderneemster heeft zich inmiddels de vaardigheden eigen gemaakt, zodat ze als coach haar medewerksters in de winkel kan steunen en stimuleren. ‘Mijn focus ligt nu ook wat meer op de voorkant van mijn bedrijf. Ik ben daarin erg veranderd. Natuurlijk blijven boekhouding en inkoop belangrijk. Maar ik heb nu gezien dat de verkoopkant net zo belangrijk is.  Ik heb het trainingstraject als heel prettig ervaren en ben blij dat ik de uitdaging ben aangegaan!’