Onderweg in de auto, luisterend naar BNR Nieuwsradio, hoorde ik een supergoede reclame.  Het verzekeringsbedrijf Promovendum bracht een aantrekkelijke boodschap: ‘omdat we door het coronavirus minder rijden biedt het bedrijf je 25% korting op je huidige autoverzekering’. Ik weet niet hoe het jou vergaat bij dergelijke berichten, maar mij trigger je er op de één of andere manier toch mee. Mijn eerste gedachte was dan ook ‘interessant, misschien moet ik er eens naar kijken’. Dat bracht me overigens meteen bij mijn huidige verzekeraar Ohra. Want wat als deze verzekeraar je verwachting al een paar keer heeft overtroffen? Ze je geweldig heeft geholpen op de momenten dat het er echt op aan kwam? Wat doe je dan? Ga je dan ook weg om twee tientjes per maand te kunnen besparen?

Afgelopen najaar werd mijn auto total-loss gereden; al de tweede keer in een paar jaar tijd. Los van de vervelende ervaring, schrik en zaken die je te regelen hebt, moest ik ook afscheid nemen van een auto die me ontzettend goed beviel. De aanrijding vond plaats op dinsdag, binnen twee uur stond de auto bij het schadeherstelbedrijf en had ik de beschikking over vervangend vervoer. De volgende dag kwam de expert kijken. Toen ik aan het einde van de dag belde naar het schadeherstelbedrijf, lieten ze al doorschemeren dat de auto waarschijnlijk total-loss zou worden verklaard. Ik liet de medewerker weten dat ik heel graag wilde dat de auto, als het enigszins kon, toch gerepareerd zou worden. Ik had weinig trek in de zoektocht naar wéér een andere auto en wist inmiddels ook dat je van een total-loss schade financieel meestal niet beter wordt. Voor een andere auto moet er meestal weer serieus geld bij.

De volgende morgen al kreeg ik een telefoontje van de schade afhandelaar van Ohra. De auto was inderdaad total-loss en inmiddels verkocht aan de handel. ‘Pfff…’, dacht ik ‘dat wordt weer zoeken en de portemonnee trekken’. Maar wat bleek? Ohra had een paar jaar geleden de voorwaarden aangepast. Ik kreeg een uitkering volgens het ANWB-koersplan plus 10%! De schade-uitkering was daardoor veel hoger dan ik had durven dromen en voldoende voor het aanschaffen van minstens een vergelijkbare auto. Samen met mijn man startte ik de speurtocht naar een andere auto. Diezelfde dag nog om 16.00 uur reden we naar de garage waar onze nieuwe auto stond. Met slechts een geringe bijbetaling, kochten we daar een auto die twee jaar jonger was en 150.000 kilometer minder had gereden! Om 18.00 uur reden we weer huiswaarts met onze nieuwe bolide waar we, eerlijk gezegd, nog blijer mee waren dan de vorige. En dat was mede mogelijk gemaakt door Ohra!

Terugkijkend kwam ik tot de conclusie dat werkelijk alles snel en goed geregeld werd: vervangend vervoer, snelle betaling van het schadebedrag, een schadevergoeding die meer dan keurig was en zelfs een telefoontje hoe het met mij ging (omdat de ambulance direct na het ongeluk was gebeld).

Mijn eerste gedachte bij het horen van de reclame van Promovendum maakte daarmee al heel snel plaats voor een gevoel van enorme loyaliteit. Het werd mij vrijwel meteen duidelijk dat ik niet zou weg gaan bij een maatschappij die bewezen had er te staan toen het er echt toe deed. Daar kon, voor mij in ieder geval, geen enkele korting tegenop.  Klantenbinding gaat over meer dan -of juist wel misschien over alles behálve- geld.