Welkoop-onderneemster houdt medewerkers scherp met training

‘Toen ik zelf met de ‘management leergang’ van Welkoop startte, werd het me al snel duidelijk. Deze inzichten moest ik delen met de medewerkers van onze winkels. Een afspraak met Retailtraining  was vlot gemaakt. Inmiddels zijn we met onze drie winkels gestart met een op maat gemaakt trainingsprogramma’. Aan het woord is Ellen van den Broek. Ellen is met haar broer en vader eigenaar van inmiddels drie succesvolle Welkoop-winkels. Ze hebben elk hun eigen onderneming, maar doen veel samen.

door Cick Geers

De familie Van den Broek is een echte retailfamilie. Vader werkte in een Welkoop-winkel in Gendt en greep de mogelijkheid om deze winkel in 1996 over te nemen met beide handen aan. Daarna volgde in 2006 de winkel in Epe en sinds 2008 maakt de Welkoop-vestiging in Eerbeek het rijtje compleet. In de drie winkels werken inmiddels zo’n 25 medewerkers.  De tuin- en dierspeciaalzaken van Van den Broek staan in de regio bekend om hun hoge servicegraad en deskundigheid.

 

Ellen van den Broek

‘Ik volg als ondernemer de Management Leergang die door Retailtraining bij Welkoop gegeven wordt. Ik was erg onder de indruk van de inzichten die me geboden werden en bedacht al gauw dat het ook voor onze medewerkers heel waardevol zou kunnen zijn om (delen van) de training te volgen’, vertelt Ellen. ‘Ik sta zelf veel in de winkel en ben van mening dat je, ondanks dat je beschikt over verkoopervaring, nooit te oud bent om iets bij te leren of om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Een training, op welk vlak van het verkoopvak dan ook, werkt verfrissend en zet weer even de puntjes op de ‘i’. Retailtraining stelde speciaal voor de medewerkers van de winkels een verkoopvaardigheden-training samen bestaande uit trainings-avonden en coaching op de werkvloer. ‘Allemaal heel praktisch ingericht, dat werkt het beste’.

 

De medewerkers van de familie Van den Broek waren in eerste instantie wat afwachtend. Ellen vertelt: ‘Het was mooi om te zien dat, naarmate de training vorderde, ze er steeds meer lol in kregen en ook gingen zien dat het bewust bezig zijn met de klant echt geen moeite kost. Integendeel; je krijgt er energie van als je ziet dat je de klant meer dan een goed advies hebt kunnen geven en je hem met een tevreden gevoel uit de winkel ziet vertrekken.

’In de training lag de focus op de zogenaamde bijverkoop. ‘Dat was best even wennen voor de medewerkers. Bijverkoop gaat er echt niet over dat je iedere klant maar gewoon alles probeert te verkopen. Het heeft veel meer te maken met aandacht, goed luisteren en het inventariseren waar de vraag en de wens van de klant ligt. Wat is er mooier dan een klant die met de producten naar huis gaat waarmee hij in zijn behoefte wordt voorzien?  Aandacht voor de klant is zo belangrijk. Onze winkels staan al bekend om hun hoge servicegraad. Die mooie waardering krijg je niet zomaar, maar het behouden ervan gaat ook niet vanzelf. Daar moet je continu aan werken. En dat doen wij door te blijven leren!’, aldus een enthousiaste Ellen van den Broek