Maria Boelens, auteur van het boek ‘Klanten komen altijd van rechts’ schrijft, naast haar werk voor Triple Blended, regelmatig columns over klanttevredenheid, klantvriendelijkheid en ondernemerschap. Nu de wereld geteisterd wordt door het Coronavirus, ervaart Maria dat ondernemers meer dan ooit uitgedaagd worden in hun ondernemerschap. In de serie ‘Corona… en nu?‘ praat Maria met ondernemers over de manier waarop zij met de Corona-crisis omgaan. Hoe gaan zij de problemen te lijf? Wat betekent het voor hun onderneming, de medewerkers en de plannen die er waren voor de toekomst? We zien ondernemers die, hoe moeilijk soms ook, niet bij de pakken neer gaan zitten en een inspiratiebron kunnen zijn voor andere ondernemers.

Vorige week sprak ik met ondernemer Peter Weenk van de Welkoop in Toldijk. Ik vermoedde al dat dit gesprek weleens heel anders zou kunnen verlopen dan mijn vorige gesprekken die ik met ondernemers heb gevoerd over corona. Bij Welkoop is het, in tegenstelling tot heel veel andere winkels, extreem druk geweest in het begin van de corona crisis. Peter: ‘Toen de mensen verplicht meer thuis kwamen te zitten, zagen we een toename in de activiteiten in en om het huis. Ook merkten we dat veel mensen de aanschaf van een huisdier in overweging namen. Wil je geloven dat de asielen echt grotendeels zijn leeggehaald? We merkten het aan de verkoopcijfers van huisdier gerelateerde artikelen, zoals voer, mandjes, riempjes en hokken’.

 

EERSTE LEVENSBEHOEFTE
De toename van drukte in de winkel was iets waar Peter niet direct rekening mee gehouden had. Het overviel hem en hij was er niet op voorbereid. Peter was in eerste instantie zelfs bang dat de volgende stap in de coronacrisis zou zijn dat alle niet noodzakelijke winkels de deuren moesten sluiten. Zijn Welkoop winkel zou daar zo maar bij kunnen horen. ‘Eerst de horeca, de sportscholen, waren wij de volgende? Dat schoot wel even door mijn gedachten’. Peter vertelt vervolgens dat de Welkoop-organisatie een lobby startte bij de overheid. Diervoeding was een eerste levensbehoefte; uiteindelijk werd dit ook erkend door de overheid. Binnen Welkoop werd besloten dat de winkels zo lang mogelijk open zouden blijven om te kunnen blijven voorzien in de behoefte van diereneigenaren. ‘Natuurlijk merkte ik wel in de winkel dat de ene medewerker angstiger was dan de andere. De angst voor besmetting was aanwezig bij medewerkers en klanten. Ik heb het bespreekbaar gehouden, dat leek me gewoon het beste. Open en eerlijk over de maatregelen en een luisterend oor voor mensen die zich zorgen maakten’, vertelt Peter.

VERSOEPELINGEN
Ondanks de versoepelingen blijft de anderhalve meter regel tot de op de dag van vandaag gehandhaafd. Peter merkt echter wel dat klanten vrijer worden en de regels ook soms met voeten treden. ‘Ik vind dat niet prettig. We hebben niet voor niets bepaalde voorzorgsmaatregelen in de winkel; mijn medewerkers en ik houden ons daar ook aan. Ik heb veel contact met de lokale handhaving. De winkelier wordt aangesproken op het gedrag van zijn klanten, maar mensen hebben toch ook eigen verantwoordelijkheid? Ik zie soms mensen die zich minder van de maatregelen aantrekken, ouderen die met een drup aan de neus de winkel inkomen, mensen die te dicht op elkaar staan, hoesten…  Ik wil geen politieagent spelen in mijn winkel, maar ik wil wel graag dat iedereen gezond blijft.

OVERHEIDSSTEUN
Van de steun van de overheid heeft Peter geen gebruik hoeven te maken. Wel had zijn bank op eigen initiatief de aflossing en de rente stopgezet. Dat heeft Peter zelf weer opgestart. Peter had niet verwacht dat hij het juist zo druk zou krijgen in de winkel. Peter volgde met bewondering de persconferenties vanuit de overheid. ‘Ik vond het optreden van de minister-president en minister De Jonge heel sterk. Natuurlijk waren er groepen die net buiten de boot vielen met alle regelingen. Ik denk dat het nooit voor iedereen goed te doen is in zo’n situatie. Maar je merkte dat de intentie om de crisis voor iedereen te verlichten er wel degelijk was. En laten we wel wezen: iedereen heeft te eten en te drinken…. Grote pluim dus voor het optreden van onze overheid.

VERANTWOORDING BIJ DE MENSEN ZELF
Over de toekomst is Peter positief. ‘Ik denk dat tuinieren onverminderd populair blijft, diervoeding blijft altijd nodig. Ongetwijfeld zullen we iets moeten inleveren, maar ik verwacht voor mijn winkel geen diep gat. We zullen (redelijk) op niveau blijven (Ik ben ook hartstikke blij met een index van 100’). Voor de winkels hoopt Peter dat de anderhalve meter er op termijn wel af mag. ‘Ik denk dat het beter wordt wanneer we weten waar, op welke locaties, de grote risico’s liggen. Weet je, Maria, het leven bestaat niet alleen uit werken. Het leven is ook kunnen en mogen genieten. Laten we dat genieten dan zo aangenaam mogelijk maken binnen de omstandigheden die er heersen. Zit je lang met iemand in gesprek? Zorg dan voor wat afstand. Vermijd grote bijeenkomsten van mensen… We moeten de verantwoording bij de mensen zelf neerleggen. Iedereen moet onderhand toch wel weten dat je met ziekteverschijnselen thuis moet blijven en dat een beetje afstand houden echt kan helpen om een nieuwe uitbraak van het virus te voorkomen’.

DENK IN OPLOSSINGEN
De coronacrisis bracht Peter nieuwe klanten. Daarover vertelt hij: ‘De klanten die ons nu ontdekt hebben, weten niet wat ze overkomt, ze waren positief verrast door onze winkel. Deze nieuwe klanten wil ik natuurlijk behouden.  Onze winkel is wat kleiner, niet heel massaal, de klant kan op zijn gemak een boodschap doen. Dat is wat wij kunnen bieden en waar men klaarblijkelijk behoefte aan heeft. Mijn advies aan andere ondernemer is dan ook: denk in oplossingen. Hou niet vast aan wat je niet kunt, maar kijk wat je wel kunt bieden.  Zoek een gesprekspartner en hou je probleem of een moeilijke periode bespreekbaar. Ik heb bijvoorbeeld een kleine kring van mensen waarop ik gesteld ben en waar ik terecht kan. Dat is waardevol. Daar heb je wat aan!’