Maria Boelens, auteur van het boek ‘Klanten komen altijd van rechts’ schrijft, naast haar werk voor Triple Blended, regelmatig columns over klanttevredenheid, klantvriendelijkheid en ondernemerschap. Nu de wereld geteisterd wordt door het Coronavirus, ervaart Maria dat ondernemers meer dan ooit uitgedaagd worden in hun ondernemerschap. In de serie ‘Corona… en nu?‘ praat Maria met ondernemers over de manier waarop zij met de Corona-crisis omgaan. Hoe gaan zij de problemen te lijf? Wat betekent het voor hun onderneming, de medewerkers en de plannen die er waren voor de toekomst? We zien ondernemers die, hoe moeilijk soms ook, niet bij de pakken neer gaan zitten en een inspiratiebron kunnen zijn voor andere ondernemers.

 Agnes Kamp heeft onder de naam OUTFIT zes damesmode zaken in het Noorden van Nederland. Ze richt zich met haar collectie op de vrouw die gezien wil worden. OUTFIT voert o.a. de merken Nikkie, Penn&Ink en Studio Anneloes.

VOORBEELDFUNCTIE
Agnes vertelt me al snel dat haar persoonlijke leven niet enorm veranderd is. ‘Natuurlijk ga ik nu niet uit eten, maar gaan we thuis uit eten. Thuis kunnen we dat feestje ook vieren namelijk. Ook wandel ik elke dag met de hond en sport ik een paar keer per week door mijn hardloopschoenen aan te trekken en lekker buiten te gaan rennen. Wat dat betreft is daarin niet heel veel veranderd. Mijn kantoor zit op een paar meter lopen van mijn woonhuis. Hier werk ik samen met collega Sisca; we hebben de kantoorsituatie zo aangepast dat we op een ruime twee meter afstand van elkaar zitten. Voor wat mijn winkels aangaat, is er wel wat meer veranderd. De winkels zijn gewoon geopend; maar voor de medewerkers is de werksituatie natuurlijk ingrijpend veranderd. Ik kan me voorstellen dat dit voor hen heel lastig is. Ik bezoek de zes vestigingen dan ook nog meer dan ik eerder al deed. Ik vond persoonlijke aandacht voor medewerkers altijd al heel erg belangrijk. Maar juist nu wil ik mijn medewerkers laten zien dat ik er echt voor ze ben. In mijn optiek kan ik een luisterend oor voor ze zijn wanneer ik vaker bij hen in de winkels ben. Uiteraard neem ik de 1,5 meter afstand in acht; ook hierin heb je als ondernemer/werkgever een voorbeeldfunctie’.

INKOOP-BEELDBELLEN
Waar Agnes direct een streep doorheen gezet heeft zijn de inkoopbezoeken waarvoor ze normaal regelmatig naar Amsterdam afreisde. ‘De meeste afspraken in maart en april werden afgezegd en natuurlijk koop je momenteel ook minder in omdat je simpelweg minder nodig hebt. Maar er moest natuurlijk wel iets ingekocht worden! Daarvoor heb ik gebruik kunnen maken van beeldbellen en ook dat ging echt prima!’ De eerstvolgende fysieke inkoopafspraak van Agnes stond gepland voor halverwege mei. ‘Maar ik heb besloten dat ik ook die ga afzeggen en dat ik daar ook een digitale afspraak van maak. In het Noorden zijn nog weinig besmettingen en dat wil ik heel graag zo houden. Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik het virus vanuit Amsterdam mee neem naar Noord-Nederland. Ik heb nog geen vrienden of bekenden met corona, daar ben ik dankbaar voor. Mijn hele team houdt zich goed aan de regels; handen wassen, gel gebruiken, niet knuffelen met elkaar etc. Nu ik gemerkt heb dat inkoop-beeldbellen een goed alternatief is, hou ik het daar voorlopig bij’.

SOCIAL MEDIA
De winkels van Agnes zijn de hele corona crisis opengebleven. Voor iedere winkel is bepaald hoeveel klanten er maximaal binnen kunnen zijn en daar houden de medewerksters zich strikt aan. Vooral op de zaterdagen moet de klant dan soms even buiten wachten. Aan klanten dus geen gebrek, lijkt het. Agnes: ‘Wat ons helpt om winkelbezoek te blijven genereren is dat we natuurlijk gewoon open gebleven zijn. We zijn ook heel actief op Facebook en iedere winkel heeft daarnaast een eigen Instagram account. Aan het begin van de crisis hebben alle medewerksters een Instagram training gevolgd, zodat we hier met elkaar nog beter in zijn geworden. Daarnaast maakte één collega een tik tok filmpje dat het heel goed deed. Zij is vervolgens langs de andere winkels gegaan om dit te leren aan collega’s. De Coronacrisis heeft ons laten zien dat we moesten investeren in onze online strategie. Daarnaast hebben we gericht klantacties ontwikkeld. Klanten konden voor € 40,00 een cadeaubon kopen ter waarde van € 50,00; als iemand niet naar de winkel wilde komen dan was betaling via een Tikkie mogelijk en stuurden we de bon op’.

GEEN INVLOED
Op mijn vraag hoe Agnes overeind blijft in deze crisis heeft ze maar één antwoord en dat is: ‘Samen! Samen moet je het doen. Ik heb bijvoorbeeld met mijn verhuurder kunnen afspreken dat de huren werden verlaagd of opgeschort. Met de leveranciers ben ik tot aangepaste afspraken gekomen. Ik heb inkooporders kunnen doorschuiven. Van iedereen wordt flexibiliteit verwacht. Ook van medewerkers. De meeste medewerkers vroegen zich af waarom ik de winkels open hield. Maar na twee weken waren ze er toch blij om. Goed gedaan, Ag!, kreeg ik te horen.  Wat hen raakt is dat er vooral in het begin soms dagen waren zonder omzet, maar ook dan peppen we elkaar weer op. Gelukkig maak ik mezelf niet druk als er een dag geen omzet is. Hoe belangrijk ik dit normaal ook vind, momenteel ben ik daar heel rustig onder. Het is wat het is, hier moeten we door heen, we hebben op deze gezondheidscrisis geen invloed’.

Op kantoor bekijken we wekelijks de omzetcijfers en bedenken we acties die deze positief kunnen beïnvloeden. Zoals de surprisebox die we bij klanten thuis afleveren of verkoop aan huis, waarbij we met kleding naar de klant gaan. Ook hier is het samen; iedereen denkt goed mee. Waarbij de stelregel geldt dat het voor beiden goed moet zijn’.

KRAALTJES RIJGEN OP IBIZA
Agnes werd de eerste twee weken geconfronteerd met een omzetverlies van 80%. Ook nu is haar omzetverlies nog altijd ruim 20%. Alle hulp die er vanuit de overheid komt geeft wat rust; het aanvragen van regelingen als NOW en TOGS laat ze over aan haar accountant. Of Agnes met haar winkels na deze gezondheidscrisis in een economische crisis zal belanden betwijfelt ze ten zeerste. ‘Het klinkt cru, maar faillissementen geven ook ruimte voor diegene die wel blijven bestaan’, licht ze haar mening toe. ‘Wanneer ik hier doorheen kom (en ik verwacht echt dat me dat lukt) dan kom ik snel op het oude niveau. En lukt het me niet? Dan ga ik naar Ibiza, kraaltjes rijgen. En maak ik daar een succes van’, zegt Agnes met een glimlach.

Agnes’ advies voor ondernemers: ‘probeer je mindset positief te houden! Zie de hele crisis niet te groot, bekijk het per dag. Kijk vandaag naar wat je wél kunt doen. Wil iemand niet mee bewegen in het ‘samen’, kijk dan naar andere oplossingen. Blijf in gesprek, wees open minded, spar met iedereen (en dat kan nu zelfs met je concurrenten) en wees eerlijk. Ook naar jezelf!’.

Heb je zelf ook een mening over ondernemen tijdens de Corona-crisis en wil je dit met andere ondernemers delen? Neem contact op met Maria Boelens! Maria gaat graag met je in gesprek.