Nieuw opleidingshuis is basis voor ontwikkelen, werven en behouden van medewerkers

leestijd: 3 minuten

Aldi: wie haalt er niet (een deel van) zijn boodschappen? De winkels van de discounter zijn inmiddels niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Het concern maakt een enorme groei door: er is een nieuwe formule gelanceerd, filialen worden verbouwd, een andere werkwijze en focus op meer beleving in de winkel. ‘Al met al een behoorlijke koerswijziging’. Aan het woord is Chris Overbeek; sinds 2016 in dienst bij Aldi als HR directeur Nederland. Chris is in zijn functie o.a. verantwoordelijk voor het opleiden en ontwikkelen van de inmiddels meer dan 9.000 medewerkers bij Aldi. Voor het bouwen van een nieuw opleidingshuis zocht hij de samenwerking met de specialisten van triple blended.

  door Cick Geers

Chris Overbeek – Aldi

De wens bestond om vanuit de Aldi-organisatie te bouwen aan een opleidingshuis. Het werd mij al snel duidelijk dat we daar een partij bij nodig hadden die opleidingskundig zeer ervaren was, ervaring met de retail had en, niet in de laatste plaats, een klik zou hebben met onze organisatie’. Die partij vond Overbeek via een oud-collega. ‘Zij linkte mij aan Ronald Bangma van triple blended. Ik kan het vervolg kort houden: hij had een goed verhaal, het klikte en nu staat er een dijk van van een opleidingshuis’, lacht de spontane HR directeur.

We horen echter graag het hele verhaal. ‘Aldi kent in Nederland ruim 500 winkels. Deze worden bevoorraad door negen verschillende distributiecentra. Deze negen bedrijven worden op verschillende vlakken gefaciliteerd door de Holding, waaronder HRM. Deze structuur kent Aldi pas enkele jaren. Uiteraard waren er daarvoor ook collega’s bezig met HR zaken , maar niet zoals we die vandaag de dag invullen. Wat is er nu mooier dan zelf aan de wieg mogen staan van een nieuwe HR-invulling binnen zo’n groot, mooi en internationaal bedrijf! Een fundamenteel onderdeel van goed HR beleid is het ontwikkelen van zowel je bestaande als nieuwe medewerkers. We kennen vele HR uitdagingen binnen Aldi maar vanuit deze overtuiging zijn we begonnen met het investeren in onze eigen medewerkers. Stap 1 was het voorstel tot het verbeteren van de opleiding en ontwikkeling van de medewerkers. We hebben inmiddels al 50 opleidingsfilialen waar HBO/WO-afgestudeerde trainees opgeleid worden tot filiaalmanager. Uiteindelijk worden ze klaargestoomd om district salesmanager te worden. Er staan nóg 30 filialen in de planning om als opleidingsfiliaal te gaan fungeren. We zijn goed op stoom’.

‘Het nieuwe opleidingshuis stelt ons in staat om opleiden en ontwikkelen te verankeren in de organisatie. Aldi investeert in haar mensen en wil dat zij hun talenten binnen de onderneming kunnen blijven benutten. Het nieuwe opleidingshuis kent daarom twee stromen. Kom je als nieuwe medewerker binnen bij Aldi dan volg je een traject dat is uitgestippeld voor jouw werkveld. Bestaande medewerkers bieden we de mogelijkheid zich verder te ontwikkelen op het gebied van leiderschap en winkelmanagementvaardigheden. Heel gestructureerd en overzichtelijk’.

Overbeek: ‘Er was nog nooit eerder zo ingrijpend veranderd op opleidingsgebied. Ik realiseerde me ook wel dat dergelijke veranderingen alleen maar succesvol kunnen zijn als ze gedragen worden door alle verschillende Aldi bedrijven in Nederland. Dat gebeurt gelukkig. De reacties zijn positief en ik merk dat er een groot enthousiasme bestaat onder de medewerkers om te leren en zich te ontwikkelen. Het opleidingshuis verbindt collega’s uit alle regio’s en overstijgt de afzonderlijke Aldi BV’s.  Dat overstijgende karakter vind ik persoonlijk een prachtig bijkomend effect en daar ben ik erg trots op. Ik durf zelfs te stellen dat we door het nieuwe opleidingshuis niet alleen in staat zijn onze eigen mensen beter op te leiden, maar dat we ze ook kunnen behouden voor de organisatie én we een aantrekkelijkere werkgever voor nieuwe collega’s zijn. Het mes snijdt dus aan drie kanten’.

Over de samenwerking met triple blended is Chris Overbeek kort: ‘triple blended bleek in staat de complexe materie eenvoudig te maken en te houden. Ze zijn efficiënt en sterk in zowel ontwikkeling als uitvoering. Wat ik vooral prettig vind is de samenwerking en betrokkenheid. Ronald (Bangma, die als opleidingskundige vanuit triple blended meewerkt aan het traject, red.) maakt gewoon onderdeel uit van de Aldi-organisatie. Hij functioneert als betrokken Aldi-collega maar weet toch de externe objectiviteit te behouden. Dát kenmerkt voor mij de specialist!’